Hej,
Efter efterfrågan om en guide i hur man sätter upp en IRC-klient på en Debian-server tänkte jag att jag kunde försöka få i hop en. För att följa denna guiden är det bra om du har en server stående någonstans eller allafall har tillgång till en. Jag kör på en virtuelbox i just denna guiden, men har en likadan uppsättning på en VPS hos Citynetwork. I denna guiden använder jag mig utav
Nog med tjöt för ni förstå ju grejen. Nu kör vi!
Första steget är att installera
Där efter är det dags att skapa en ny "screen-session" med hjälp av
Med hjälp av detta kommandot skapar vi en ny screen-session och namnger den:
Med hjälp av flaggan
Nu när vi har startat vår nya "screen-session" är det dags att starta vår IRC-klient. Jag föredrar weechat, men använd vilken ni vill. Såhär startar man weechat.
I weechat finns några små kommando som kan vara bra att kunna. Dessa är
Inne i weechat ska du köra följande.
För att lära dig hur man registrerar sitt nick så finns det en guide här: http://dbwebb.se/forum/viewtopic.php?t=1448 som jag varmt kan rekommender.
Men nu fortsätter vi prata om screen lite.
För att kunna ansluta och lämna en "screen-session" finns det också lite olika kommandon eller fraggor för att göra detta. För att ansluta till en "screen-session" kan man använda sig utav flaggan
Så här kan man använda de utifrån vårt tidigare exempel.
Och för att lämna en session använder man sig utav tangentkombination
Här har ni en asciinema på hur de kan se ut att installera weechat och screen på en Debian-maskin.
Nu tror jag att jag fått med allt, eller i allafall, något som kan hjälpa till med att sätta upp weechat med screen.
Efter efterfrågan om en guide i hur man sätter upp en IRC-klient på en Debian-server tänkte jag att jag kunde försöka få i hop en. För att följa denna guiden är det bra om du har en server stående någonstans eller allafall har tillgång till en. Jag kör på en virtuelbox i just denna guiden, men har en likadan uppsättning på en VPS hos Citynetwork. I denna guiden använder jag mig utav
weechat-curses
som IRC-klient samt screen
som "terminal multiplexer", men det går likabra att köra irssi
som IRC-klient och tmux
och som "terminal multiplexer" eller någon kombonation utav dessa program. Det går så klart att använda godtyckligt program för att lösa dessa "problemen".Nog med tjöt för ni förstå ju grejen. Nu kör vi!
Första steget är att installera
screen
och weechat-curses
. Det gör vi med detta kommandot.- Kod: Markera allt
$ sudo apt-get install weechat-curses screen
Där efter är det dags att skapa en ny "screen-session" med hjälp av
screen
. Detta gör vi för att vi ska kunna vara inloggad på IRC även fast vi inte är ansluten till servern.Med hjälp av detta kommandot skapar vi en ny screen-session och namnger den:
- Kod: Markera allt
# Creates a new screen-session with the name `irc`
$ screen -S irc
Med hjälp av flaggan
-S
kan vi namnge vårt nya "screen-session", detta gör vi för att göra det lättare att återansluta till "screen-sessionen". Mer om detta senare.Nu när vi har startat vår nya "screen-session" är det dags att starta vår IRC-klient. Jag föredrar weechat, men använd vilken ni vill. Såhär startar man weechat.
$ weechat-curses
I weechat finns några små kommando som kan vara bra att kunna. Dessa är
connect
som används för att ansluta till en ny server, join
för att gå in i en kanal samt nick
för att byta nick inne på servern. För att få full koll kan jag rekomendera detta kommandot help
som kommer ge dig info om alla kommandon som finns.Inne i weechat ska du köra följande.
# To connect the irc-server
/connect irc.bsnet.se
# then use this to join a channel
/join #db-o-webb
För att lära dig hur man registrerar sitt nick så finns det en guide här: http://dbwebb.se/forum/viewtopic.php?t=1448 som jag varmt kan rekommender.
Men nu fortsätter vi prata om screen lite.
För att kunna ansluta och lämna en "screen-session" finns det också lite olika kommandon eller fraggor för att göra detta. För att ansluta till en "screen-session" kan man använda sig utav flaggan
-RR [name|pid]
.Så här kan man använda de utifrån vårt tidigare exempel.
$ screen -RR irc
Och för att lämna en session använder man sig utav tangentkombination
CRTL+a+d
. För att få full koll på screen
finns man
-kommandot.Här har ni en asciinema på hur de kan se ut att installera weechat och screen på en Debian-maskin.
Nu tror jag att jag fått med allt, eller i allafall, något som kan hjälpa till med att sätta upp weechat med screen.
Design no need
Lös det.
Lös det.