Verkar vara några personer under hösten nu som tänker köra WSL som deras miljö vilket jag personligen tycker är väldigt kul.
Några till saker som jag valt att lägga till på min stationära är bland annat lite 'aliases' som underlättar när man ska flytta runt sig. Normalt sätt när man startar så hamnar man i sin hemmapp (för mig: "/home/aurora") när man startar Bash for Windows. För att kunna ta sig till sina hårddiskar är det ett par hopp vilket blir väldigt tröttsamt i längden (från /home/aurora -> /home -> / ->/mnt/c).
Till att börja med ska vi hitta till vår .bashrc där vi vill skriva in våra kort-kommandon (jag vet i förväg att den ligger i startmappen (/home/aurora):
- Kod: Markera allt
ls -la
visar mig följande:
aurora@DESKTOP-TQLG86O:~$ ls -la
total 20
drwxr-xr-x 0 aurora aurora 512 Aug 20 21:28 .
drwxr-xr-x 0 root root 512 Apr 11 2014 ..
-rw------- 1 aurora aurora 3513 Aug 23 12:22 .bash_history
-rw-r--r-- 1 aurora aurora 220 Mar 24 17:01 .bash_logout
-rw-r--r-- 1 aurora aurora 4214 May 22 12:55 .bashrc
-rw-rw-rw- 1 aurora aurora 321 Aug 18 00:48 .dbwebb.config
-rw-r--r-- 1 aurora aurora 675 Mar 24 17:01 .profile
drwxrwxrwx 0 aurora aurora 512 Mar 26 18:54 .pylint.d
-rw------- 1 aurora aurora 106 Aug 20 21:28 .python_history
drwx------ 0 aurora aurora 512 Aug 18 00:48 .ssh
aurora@DESKTOP-TQLG86O:~$
Vi vill då ta och ändra lite i .bashrc (om den finns, annars skapa den) genom att köra följande kommando
(om ni kör Linux/OSX kan detta behöva köras med sudo för att ni ska få spara filen!):
nano .bashrc
varav vi längst ner vill lägga in ett alias som skickas oss direkt till vår "skolmapp". För att lösa detta på ett smidigt sätt använder vi oss av en total-sökväg vilket ger oss en sökväg från vår "root-folder" (aka /). Så för mig att navigera till min dbwebb mapp blir det då sökvägen:
cd /mnt/e/dbwebb-kurser/
cd - Byter mapp till det som följer.
mnt - Läggs alla diskar som finns i din dator
e - Jag valde att ha min på min HDD som är min E: disk
dbwebb-kurser - Jag har min dbwebb-kurser mapp direkt på min E-hårddisk, annars så får man navigera vidare t.ex. /mnt/e/skolgrejor/dbwebb-kurser/.
För att skapa själva alias:et så ska vi då i vår .bashrc i slutet lägga till alias, som i mitt fall då blir:
alias school='cd /mnt/e/dbwebb-kurser/'
Och efter detta så sparar vi genom att dra Ctrl+X -> Y -> Enter och tillslut, som alltid när man mekar med .bashrc:
Glöm inte att source:a .bashrc!- Kod: Markera allt
source .bashrc
Ni kan nu navigera till eran skolmapp genom att bara skriva "school" i terminalen.
Lite mer information om alias går att hitta
här och lite mer information om .bashrc finns
här.
Om det är några frågor är det bara svara här eller slänga iväg ett meddelande på IRC/Gitter.