visuellt hjälpsam prompt

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

annettekusma

sql-guru

visuellt hjälpsam prompt

Inlägg25 jan 2018, 12:48

Ville göra min prompt lite drägligare nu när man håller på med /mnt/c/Users/Annette/Dropbox/bth/dbwebb-kurser/linux/me/kmomxx och det blir så ohyggligt långa sökvägar.

Kontentan av researchen är att prompten bestäms av vad man lägger i variabeln $PS1, att man kan ange VAD prompten ska visa med diverse bakslaskade bokstäver, ex. \w visar hela sökvägen, \W visar bara sista delen, \h visar host osv; samt att man kan ändra färgerna genom att sätta bokstäverna inom en sketanskrånglig delimiter: \e[x;yym...\e[m där x är mörkt (0) eller ljust (1) och yy är färgkoden.

Lista på bakslaskkoder och färger finns ex. här: https://www.cyberciti.biz/tips/howto-linux-unix-bash-shell-setup-prompt.html

Det här la jag till i min .bashrc:
Kod: Markera allt
PSGREEN="\e[1;32m\n\u@\h -\e[m \e[1;31m\W\e[m \e[1;32m \$ \e[m"
PSBLUE=" ... 34 ... "
PS1=$PSGREEN

Det ger en färgad (32=grön) prompt som skriver ut sista mappen i sökvägen snarare än hela fadderullan, samt ger den delen ytterligare en annan färg (31=röd) så att den sticker ut. Får man för mycket annat grönt på skärmen kan man skriva PS1=$PSBLUE så får man en blå(=34) prompt som varar sessionen ut eller tills man ändrar igen. Jag har ju förstås fler färger till hands för kul.

Dessutom la jag som vanligt till några alias eftersom jag jobbar med bash på Win10:
WINC='/mnt/c'
alias cdc='cd $WINC'
... WINU cdu ... WINA cda ... DB cdd ... DBK cdb

för enkel tillgång till C-, Users-, Annette-, Dropbox- och dbwebb-kurser-mapperna

Bild
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: visuellt hjälpsam prompt

Inlägg05 feb 2018, 11:12

Själv bytte jag nyligen till en prompt som har två rader där nuvarande sökväg skrivs ut först och på nästa rad skrivs vara $-tecknet ut. Det var de långa sökvägarna som blev alltför störande,

Min prompt finns i min startupfil:
https://github.com/mosbth/env/blob/master/.bashrc_my

Den ser ut "ungefär" så här (med lite gröna färger):
desktop:~/git/dbwebbse/kurser/linux/example/bash/cli-with-options
$
...
..:
.... /mos