Hej, tänkte bidra lite med hur det ser ut för mig i mitt liv, till er som funderar på att börja studera samtidigt som ni jobbar. Jag är en gift småbarnsförälder (2 pojkar på 4 och snart 7år). Nu är jag inne på mitt andra år och ska börja med exjobbet. Just nu vad jag vet så ligger jag i fas med allt. Jag jobbar heltid 40 timmar i veckan, pluggar heltid, frilansar lite vid sidan om och kör till ishallen med mina pojkar som tränar hockey varje helg. Och jag kan säga att det är tufft, men inte omöjligt.
Många sena nätter där man sitter på kvällarna i veckorna och i helgerna till 2-3 på natten. Man måste vara beredd på att offra mycket tid och prioritera sitt liv därefter. Jag sitter främst på sena kvällar och nätter för när jag kommer hem från jobbet så leker jag med mina barn och så fort de har lagt sig så sitter jag och kämpar på. Vill inte att barnen ska försummas så det gäller att planera väl. Motivationen för mig är att jag tycker att detta är riktigt kul. Att sitta på kvällen med lite musik och något gott att dricka är det som jag trivs med. Så för mig så är det en kombination av ett driv att utvecklas, leva det liv som jag vill leva. För mig är det inte bara ett jobb utan en livsstil. Något man identifierar sig med, att vara en programmerare. Det är kul att programmera helt enkelt även om det kan vara enormt frustrerande när man felsökt i timmar och det visar sig att det var något simpelt. Samtidigt när man löst det så får man en härlig känsla av tillfredsställelse.
Kan vara lite stressigt med deadlines, men det är en hederssak så man gör det man måste för att leverera. Men man måste vara beredd på att det är tufft, jag kämpar för mitt liv och det liv som jag vill leva och jag har jäkligt kul under tiden. Jag är så himla glad att jag hoppade på detta och tog chansen. Jag visste inte hur det skulle gå, men tänkte att det går som det går. Inte hela världen om det skulle ta ett år extra.
Är man intresserad så tveka inte en sekund. Utbildningens upplägg med veckovis inlämningar tycker jag var det som hjälpte mig att komma in i ett bra arbetsflöde och skaffa rutiner som gjorde att jag kunde hänga med. Kurserna är tydliga och väl dokumenterade vilket underlättar när man sitter hemma själv. Framför allt är lärarna och klasskamraterna eldsjälar som gör allt mycket roligare.
Plus att man har världens bästa fru hemma

Det var det jag hade att tillföra.
/Peder