Jag gjorde en snabb analys av mina inkommande länkar, det vill säga de som länkar in till dbwebb. Enligt GA är det 32 länkar in (
enligt Alexa är det 29).
Av dessa 32 är det 14 har har en PageRank av 4 eller mer. Vill man lära sig mer om PageRank så finns det en okey artikel om "
Google's PageRank Explained and how to make the most of it".
Inlänkar med PR4 eller mer:youtube.com 9
github.com 8
alexa.com 8
bth.se 7
google.com 7
diigo.com 7
idg.se 6
markosweb.com 5
gserp.com 4
siteslikesearch.com 4
gserp.se 4
flashback.org 4
statsie.com 4
statscrop.com 4
Många av inlänkarna kommer automatiskt efterhand som omvärlden upptäcker webbplatsen. En del av dessa länkar kommer från diverse SEO-siter och länkkataloger som sparar på de domännamn de hittar. Den typen av länkar får man bara genom att visa närvaro (google, diigo, markosweb, gserp, siteslikesearch, statsie och statscorp).
En del av länkandet sköter jag själv. Det är delvis profiler från andra webbplatser (alexa, github, youtube) men det är också andra siter som jag delvis kan kontrollera (bth.se, bloggar från blogspot.se (PR3 och PR2)).
Men det är lite
extra kul att se när man blir länkad till från användare av andra webbplatser (flashback, idg). Det är den typen av länkar jag helst vill ha, det betyder i mina ögon att man lyckas skapa ett innehåll som har ett värde. Det är lite det som det går ut på. Förhoppningsvis så kan den typen av länkar öka, det vore ett gott betyg.
Visst vore det trevligt att komma upp i PageRank, men jag har ingen brådska. Jag övervägde kort att skaffa lite inlänkar via länkkataloger (
se lista på svenska sökmotorvänliga kataloger). Det vore en taktik. Men jag låter det vara tills vidare. Möjligen registrerar jag mig i
DMOZ Svenska, det kändes som en liten utmaning. Men resten av länkkatalogerna låter jag vara ett tag till. Det är nästan lite mer spänning i att se hur antalet länkar ökar över tiden utan att man tar till sådana aktiva åtgärder. Just länkkataloger ger nog ingen extra trafik utan syftar mest till att höja din PageRank.
Vägen till högre PageRank får helt enkelt bli hårt arbete och skapa mer innehåll som i längden ger mer inlänkar. Inga genvägar här inte... eller ja, inte så många iallafall...