Virus? Omdirigering av Google

• Författare
  • Meddelande

jeku16

*nix-hackare

Virus? Omdirigering av Google

Inlägg24 mar 2016, 14:53

Hej,
någon som varit med om något liknande?
Du googlar typ "hej" och omdirigeras till en sida, som inte ser ut att vara något från google i URL:n.
Det står såhär på sidan:

403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /sorry/IndexRedirect?continue=https://www.google.com/search%3Fq%3Dhej%26ie%3Dutf-8%26oe%3Dutf-8&q=CGMSBFPppIQYzMTPtwUiGQDxp4NLduMQf75YHTzfvSPimlQkfE7sOh4qNWh0dHBzOi8vd3d3Lmdvb2dsZS5jb20vc2VhcmNoP3E9aGVqJmllPXV0Zi04Jm9lPXV0Zi04 from this server. That’s all we know.

Växlat med en annan sida som kommer upp ibland där det står att de ville att man skulle fylla i en sån där "confirm you're not a robot" formulär och skicka.
Skriva in färdiga URL:er går bra, typ som dbwebb.se

Jag har noll koll på hacking och virus men häromdagen stod att min ip-adress var i södra Sverige när jag själv är långt därifrån.
Det går inte att googla från mobilen heller, som delar nätverk/internet med datorn. Har en router.

Kör Malware skanning o allt vad det innebär just nu, som inte verkar ge utslag (?).

Nån som har en aning om va det kan va eller om det faktiskt är Google....(MYCKET osannolikt??) ?

EDIT:
Det är definitivt nån som har gjort nåt för nu står i title-fönstret/tab-fönstret "Error forbidden!!1" med en etta. Haha knappast nåt som Google skulle göra?
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: Virus? Omdirigering av Google

Inlägg24 mar 2016, 15:08

Kontrollera inställningarna för sökfunktionen i webbläsaren. Det heter olika beroende på vilken webbläsare du använder.
Såhär säger Google Chrome: Set your default search engine

If Google is normally your search engine and suddenly it’s not, you may have malware. Get help restoring your Chrome settings.

sharpless

regexp-master

Inlägg24 mar 2016, 15:15

Det är absolut Google som står bakom det hela. Faktiskt.

jeku16

*nix-hackare

Inlägg24 mar 2016, 15:21

Hur ser man det?

jeku16

*nix-hackare

Inlägg24 mar 2016, 15:31

Den här sidan visas när Google upptäcker automatiskt att det skickas begäranden från ditt nätverk som strider mot våra användarvillkor. Blockeringen upphör strax efter det att dessa begäranden inte längre skickas. Under tiden kan du fortsätta att använda våra tjänster genom att lösa ovanstående CAPTCHA.

Den här trafiken kan ha skickats av skadlig programvara, ett plugin-program i webbläsaren eller ett skript som skickar automatiska begäranden. Om du delar nätverksanslutning ber du din administratör om hjälp. Det kan hända att trafiken skickas från en annan dator som använder samma IP-adress. Läs mer

Om du skickar begäranden snabbt eller använder avancerade söktermer som ofta används av robotar, kan det ibland hända att du behöver lösa en CAPTCHA.

Om det nu är olagliga begäranden som skickas, så är det knappast från min sida, så........ ---> "Det kan hända att trafiken skickas från en annan dator som använder samma IP-adress. " så typ min granne gör olagliga saker som gör att min dator påverkas pga att vi delar samma IP-adress? Eh?

jeku16

*nix-hackare

Inlägg24 mar 2016, 16:54

Är det nån som vet vad detta är eller beror på?

Sitter här med en lab och utan möjlighet att googla, känns kul...
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg24 mar 2016, 16:56

Du kan använda https://duckduckgo.com så länge. Det är den enda sökmotorn jag använder nuförtiden.

jeku16

*nix-hackare

Inlägg24 mar 2016, 17:07

Åh. Tack !