the MIT license

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

the MIT license

Inlägg16 apr 2015, 01:16

Jag funderar lite på det här med licenser på kod. I Anax från OOPHP kursen så finns MIT license som jag förstått som öppenkällkod och att man får använda den koden fritt hur man vill. Det står också att man får underlicensera. Betyder det att om man använder den koden och bygger ut den med annan kod så får man sätta en annan license som ex att koden enbart får användas av privat personer? :)
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: the MIT license

Inlägg16 apr 2015, 07:47

Du kan ta källkod, likt Anax oophp MIT, och ta in i ditt eget projekt, och licensiera på ett annat sätt. Det går bra. Om du vill sätta en licens som säger "no commercial, only private use" så får du hitta en sån licens och sätta den på ditt projekt, men du behöver betrakta Anax oophp (och anda moduler) som just moduler med sina egna licenser.

Men det hindrar inte att du licensierar helheten på det sätt du vill.

Vissa licenser innehåller begränsingar för vad du kan göra, tex, om du tar en GPL-licens så säger den att du måste släppa all din kod som GPL. Det kan du inte undvika.

När jag valde MIT så var det en anledning, jag ville inte kräva att den som använder koden måste släppa den publikt enligt GPL.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg16 apr 2015, 12:24

okej då förstår jag

Jag kan tänka mig att om man har en begränsning som säger att ens kod inte får kopieras så kan det bli väldigt svårt att bevisa att koden kommer ifrån ägaren.

om man inte har satt någon licens på sin kod är det någon standard licens som träder i kraft då? :)
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 apr 2015, 14:48

Man kan se licensen som en form att skydda sig själv och sin kod. Jag har en licens som friskriver mig från ansvar och som säger hur jag vill att den kan få användas av andra.

På det sättet är det alltid bra att lägga med en licens med sin kod. Tror inte det finns någon standardlicens som träder i kraft, det är bara helt enkelt olicensierat.
...
..:
.... /mos

also14

sql-kodare

Inlägg20 apr 2015, 19:27

om man inte har satt någon licens på sin kod är det någon standard licens som träder i kraft då? :)

Om du inte anger en licens så ger du ingen några rättigheter att använda koden. Din kod är ju ett verk som skyddas av upphovsrätt, precis som en bok eller en tavla. Licenser som MIT, CC, GPL m fl ger undantag från upphovsrättsskyddet.